Als acrogymmer besteed je veel tijd aan je hobby en je offert er veel voor op. Acrogymmen is niet zomaar een hobby, je werkt naar een doel: je wil meedoen aan wedstrijden en daar een zo goed mogelijk resultaat halen. Omdat je traint en aan wedstrijden deelneemt in een team en je voor dat team zowel het plezier als het resultaat wil maximaliseren is het handig een aantal afspraken te maken.

Aanwezigheden

  • · De gymnasten moeten zo vaak mogelijk op de trainingen aanwezig zijn. Aangezien we gaan deelnemen aan wedstrijden, is dit belangrijk! Net zoals vorig jaar gaan we deze aanwezigheden goed bijhouden. Ben je minder dan 75% aanwezig op jouw trainingen dit seizoen, dan kunnen wij het volgende seizoen niet meer efficiënt met jullie werken en ga je best op zoek naar een andere hobby of recreatief turnen.
  • · Ben je een A,- B-, of C-gymnast, dan train je 4 keer per week. Ben je een I-gymnast, dan train je 3 keer per week.
  • · We sporen jullie zoveel mogelijk aan om alle trainingen in de week aanwezig te zijn. Niet alleen om een zo goed mogelijk resultaat te behalen op de wedstrijden, maar ook voor je partners! Lukt dit ECHT niet en kan je 1 keer per week minder komen dan wordt verwacht dat je 80% aanwezig bent i.p.v. 75%.
  • · Afwezigheden worden genomen aan het begin van de training.
  • · Ben je ziek en heb je geen doktersbriefje telt dit ook voor een afwezigheid.
  • · Verplichte schoolactiviteiten gelden als wettig afwezig.
  • · Is je formatie niet compleet voor een training? Dan kom je een halve training meeturnen (zo heb je opwarming, individuele delen, steuntjes, lenigheid, eventueel conditie,… toch meegedaan wat zeker nuttig is). Daarna hebben we liefst dat je naar huis gaat, omdat je het belangrijkste dan gehad hebt en alles hebt gedaan wat je kan doen. Zo kan er niet gespeeld worden of andere gestoord worden en kunnen de trainsters zich beter bezig houden met de formaties die wel volledig aanwezig zijn. D.w.z.: op dinsdag tot 18u45 (A,B, C en I), op woensdag tot 18u30 (A,B, C en I), op vrijdag tot 20u (A,B, en C ) en op zaterdag tot 18u30 (A,B, C en I).
  • · Als je een trio bent en er is één onderpartner en bovenpartner aanwezig kunnen jullie natuurlijk wel de hele training blijven om ook nog acrodelen te oefenen! Dit kan elke training behalve op woensdag (om de drukte in de rode zaal te beperken).
  • · Vanaf het moment dat het wedstrijdseizoen volop bezig is, en we dus een groot deel van de training aan het dansen zijn, mag je na een halve training ook naar huis wanneer je een half trio bent (1onderpartner + 1 bovenpartner). Dit moment wordt doorgegeven tijdens het jaar.

Te laat komen/vroeger doorgaan

  • · Het is erg storend wanneer er gymnasten te laat komen, dus vragen we ook aan de ouders om ervoor te zorgen dat uw kind(eren) op tijd op de training zijn! Er is enkel een uitzondering voor mensen die naar school gaan of werken tot een half uur voor de start van de training. Van deze mensen wordt dan wel verwacht dat ze rechtstreeks doorkomen naar de training.
  • · Ook blijft iedereen tot de training gedaan is.
  • · Dit jaar zal er opnieuw conditie gegeven worden op enkele vaste momenten. Als er iemand te laat komt op de training of eerder door moet krijgen jullie allemaal 5 minuten extra conditietraining (per persoon) bovenop de standaardconditietijd. Kledij, juwelen, haren, nagels, kauwgum, … niet in orde bij een persoon is +1minuut conditie per persoon erbij. Wanneer er geen conditie gepland is, geldt de oude regel: (bv. Iedereen met alles in orde = 0 minuten conditie, bv. Persoon A komt te laat (10 min., omdat het de eerste in fout is) , persoon B komt ook te laat (5 min.), persoon C moet eerder naar huis (5min.) , persoon D heeft geen strakke kleding aan (1 min.) en persoon E heeft nog een armband aan bij start van de training (1min.) Dan hebben jullie die dag 22 minuten conditietraining.

Kledij en voorkomen

  • · Om te turnen draagt met geschikte kledij, in turnpak of een strak topje (geen brede, flapperende T-shirts, topjes of blouzen meer) met een shortje.
  • · Het is niet toegelaten om juwelen te dragen, dit om kwetsuren te vermijden. Enkel oorbellen die kleine knopjes zijn mogen gedragen worden. Festivalbandjes uit of afgeplakt met tape (anders worden ze afgeknipt).
  • · Geen zichtbare tatoeages en piercings.
  • · Nagels van tenen en vingers blijven kort. Je doet hier andere mensen mee pijn!
  • · Haren worden strak samen gedaan (staart of dot), waardoor er niets in de weg hangt voor de trainster of de gymnast zelf. Doe dit met een elastiek en niet met diademen, grote spelden,…
  • · Iedere gymnast beschikt over een training van de club.
  • · Per duo of trio heb je een wedstrijdturnpak nodig. Als je een turnpak gaat bestellen laat dit dan altijd even aan de trainsters zien zodat het zeker goed is voor wedstrijden en er hier geen punten aan verloren gaan. Zeker bij rokjes en lange pijpen is overleg met de trainsters noodzakelijk! Daarnaast past jouw turnpak ook best bij de muziek en jouw dans voor een artistiek mooi geheel. Ook hierom vragen we overleg alvorens te bestellen.

Wedstrijden

  • · De gymnasten worden verondersteld om zich gedurende minstens 1 jaar te engageren voor toernooien.
  • · Afwezigheid op de toernooien kan enkel mits doktersattest (dat dateert van de dagen ervoor of de dag zelf) of indien minstens 1 maand op voorhand met de trainster besproken. Indien de gymnast afhaakt, zonder verwittigen of zonder doktersattest, kan het inschrijvingsgeld van de wedstrijd niet meer teruggevorderd worden van de gymfed. Dit wordt dan van de gymnast zelf terug gevraagd.
  • · Wie nu al weet dat die een wedstrijd niet kan deelnemen, laat ons dat dan nu ook al weten!
  • · Het is ten strengste verboden om doping te gebruiken. Indien je medicatie dient te nemen moet je dit meedelen aan de trainsters. Zij hebben een lijst van alle verboden producten en kunnen dit dan nakijken. Ook als je je dokter verwittigt dat je sport kan hij/zij je de juiste toegestane medicatie voorschrijven. Er bestaan voldoende geneesmiddelen op de markt die geen verboden bestanddelen bevatten. Na een positieve dopingtest volgt er een schorsing van een jaar vanuit Gymfed. Dus pas a.u.b. op want zelfs een ‘neurofenneke’ tekent positief. Deze controles komen weinig tot nooit voor, maar kan op ieder niveau gebeuren!
  • · De data van de wedstrijden krijgen jullie. Houd deze data vrij! Het kan zijn dat er doorheen het seizoen nog data bij komen.
  • · Op wedstrijden blijft de formatie aanwezig tot hun dagdeel voorbij is. AZitten jullie net in het dagdeel voor de prijsuitreiking, dan blijven jullie ook voor deze prijsuitreiking aanwezig. Dit is respect en sportiviteit tonen naar je clubgenoten, naar andere clubs toe.
  • · Trainsters lopen géén gymnasten meer achterna op de wedstrijden, hiervoor is onze groep te groot geworden! Te laat = pech!
  • · Haren worden klaar gemaakt thuis vóór de wedstrijd.
  • · Tijdens de lengtemeting draag je geen sokken, lange broeken, leggings, … m.a.w. blote knieën en voeten zichtbaar. (niet voor I)
  • · Enkel wanneer er een lengtemeting plaatsvindt, zijn je haren los.

Inschrijvingen en lidgelden

  • · Men is pas lid van Desem-Harop en verzekerd als het lidgeld betaald is. De inschrijving gebeurt via internet. De betaling dient, na het ontvangen van een overschrijving, zo snel mogelijk te gebeuren. Indien je niet betaald hebt, ben je niet verzekerd! Zet duidelijk de naam van de gymnast op de overschrijving, enkel een naam van de ouder is niet voldoende zo weet de club niet over welke gymnast het gaat, bij de mededeling ook de naam van de groep “acro I of A & B & C”.

Eten en drinken

  • · Flesjes water nemen we mee in de zaal en daar wordt dan ook af en toe gedronken om het ‘blijven plakken’ in de kleedkamers te vermijden.
  • · Papiertjes en flesjes na de training in jullie tas of in de supergrote vuilbakken! De kleedkamers en turnzalen moeten proper gehouden worden!
  • · Ook geen kauwgom tijdens de training!
  • · Indien er jarigen zijn die willen trakteren (moet niet!), kan dit op het einde van de training.

Orde en netheid

  • · Elke training worden er op het einde van de training (na de opruim) zaalverantwoordelijken aangesteld. Zij zorgen voor een laatste check-up van de zaal, de kleedkamers en de toiletten. Staat de radio op zijn plaats? Is de kast gesloten? Zijn er krijtvlekken op de vloer? Staan de steuntjes fatsoenlijk opgeborgen? Staan alle materialen achter de rode lijnen in de groene zaal? Zijn de toiletten doorgespoeld? Liggen er papiertjes op de grond? Liggen er nog verloren kledingstukken? Enz…

Allerlei

  • · Iedereen helpt met het opzetten en afbreken van de zaal. Dus kom tijdig naar de trainingen en blijf niet praten met anderen als we aan het opzetten of afbreken zijn. Het moeten niet altijd dezelfde zijn die het meeste werk verrichten.
  • · Te-laat-komers doen evengoed nog de volledige opwarming in hun ééntje.
  • · Alle gsm’s worden aan het begin van de training in een box gelegd. Deze horen niet thuis in de turnzaal.
  • · ‘Ik kan dat niet’ staat niet in het woordenboek van een turnster. De volhouder wint.
  • · De trainster vindt stilzitters niet leuk! Ook de rest van de groep kan dit erg storen. We komen om bij te leren! En je kan altijd wel iets oefenen, desnoods werk je aan je lenigheid of conditie.
  • · Feestdagen zijn er geen trainingen.
  • · Vakanties trainen we wel door, enkel niet in de maand juli.
  • · Supporter voor iedereen, we zijn 1 club. Geen concurrentiegedrag.
  • · Sluit niemand uit.
  • · Indien er in de loop van het jaar dingen mislopen kunnen er nog altijd mondelinge regeltjes bijkomen.

Dan wensen we jullie allemaal een heel leuk seizoen, met goede resultaten, hard werk en veel plezier!

Groetjes en veel succes,

Bérénice, Charrelle, Cynthia, Tanya, Anja en Anke